Howard Gardner, psiholog in domeniul psihologiei stadiale, a formulat o teorie cu privire la natura inteligentei, care vine in contradictie cu perspectiva psihometrica anterioara. In acceptiunea lui H.Gardner, inteligentele reprezinta capacitatea cognitiva a individului, descrisa printr-un set de abilitati, talente, deprinderi mentale pe care le detine orice persoana dezvoltata normal, ele fiind grupate in opt categorii.
1. Inteligenta verbala/lingvistica – aceasta reprezinta capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie in registrul oral (ca moderator TV, orator, politician, povestitor), fie in registrul scris (ca jurnalist, dramaturg, poet, editor). Copiilor cu o putenica inteligenta verbala le place sa citeasca, sa scrie, sa povesteasca si invata cu usurinta limbi straine.
2. Inteligenta logica/matematica – aceasta include capacitatea de a utiliza rationamente inductive si deductive, de a rezolva probleme abstracte, de a intelege relatiile complexe dintre concepte, idei si lucruri. Deprinderea de a emite rationamente are aplicabilitate in multe arii ale cunoasterii si include, de asemenea, capacitatea de utiliza gandirea logica in stiinta, studii sociale, literatura etc. (Bellanca, 1997). Acest tip de inteligenta cuprinde si capacitatea de a clasifica, a anticipa, a stabili prioritati, a formula ipoteze stiintifice si a intelege relatiile de cauzalitate.
Copiii cu o inteligenta logico-matematica dezvoltata au abilitati in rezolvarea problemelor, recunoasterea modelelor, relationare.
3. Inteligenta vizuala/spatiala – aceasta inteligenta a „imaginilor si tablourilor” cuprinde capacitatea de a percepe corect lumea inconjuratoare pe cale vizuala, precum si capacitatea de a recrea propriile experiente vizuale. Acest tip de inteligenta incepe sa se dezvolte odata cu dezvoltarea perceptiilor senzorio-motorii. Pictorul, sculptorul, arhitectul, gradinarul, cartograful, proiectantul, graficianul, cu totii transfera imagini mentale asupra unui obiect pe care il creeaza ori il imbunatatesc. Perceptia vizuala se combina cu un set de cunostinte prealabile, cu experienta, cu reactiile emotionale, cu imagini preexistente pentru a crea o noua viziune oferita celorlalti ca experienta. Indivizii cu inteligenta spatiala au capacitatea de a percepe cu deosebita acuitate culorile, liniile, formele, spatiul, pot percepe relatiile dintre aceste elemente. De asemenea, ei pot vizualiza, pot reprezenta grafic imagini in spatiu, pot sa-si inteleaga propria pozitie intr-un spatiu matriceal.
Copiii cu o inteligenta spatiala dezvoltata creeaza reprezentari vizual – spatiale ale lucrurilor si le pot transpune pe suporturi concrete, isi pot imagina si pot proiecta lucrurile, pot observa dinamica lucrurilor.
Citeste mai multe aici: http://alinablagoi.ro/inteligenta-copilul-teoria-inteligentei-multiple/
Va multumesc,