In termeni simpli, empatia inseamna constientizarea sentimentelor si emotiilor altor oameni. Empatia inseamna mai mult decat simpatie, care exprima sentimentele nutrite pentru alta persoana, inseamna, de fapt, sentimentele simtite impreuna cu acea persoana.
Cand suntem empatici fata de alta persoana, cantarim bine in gand ce vrem sa spunem sau sa facem, astfel incat sa o facem sa se simta sprijinita, iubita, sau pur si simplu inteleasa.
Empatia se manifesta in modul ei cel mai profund prin prezenta noastra alaturi de o persoana in momentele ei cele mai dificile, iar in modul cel mai simplu, prin efortul pe care il facem pentru a fi amabil cu persoana sau lucrurile care ni se intampla in viata de zi cu zi.
Empatia se bazeaza pe atitudinea de respect fata de altii si pe intelegerea faptului ca trebuie sa-i tratam pe ceilalti asa cum ne dorim si noi sa fim tratati de ei.
Cu cat intelegem mai repede ce inseamna empatia si cat este de importanta, cu atat repede vom putea sa ducem o existenta pasnica. Diverse studii arata ca un copil care manifesta mai multa empatie este mai putin predispus sa agreseze alti copii. Un astfel copil este mult mai inclinat sa imparta cu altii si sa ajute, in loc sa devina antisocial sau sa manifeste un comportament agresiv si necontrolat. De aceea unele cadre didactice acorda in ultimii ani tot mai multa atentie dezvoltarii acestei calitati.
Yalda Modabber este unul dintre acesti educatori. In prezent directoare si fondatoare a unei institutii de invatamant pentru prescolari si after-school in limba persana din Berkeley, California, ce colaboreaza cu alte scoli locale in plan cultural si educational, recunoaste ca faptul ca ea insasi a fost victima unor agresiuni din partea altor elevi pe cand era in scoala a motivat-o sa integreze empatia la toate nivelurile in scoala ei.
Cercetarile arata ca oamenii care sunt expusi la manifestari de empatie la varste fragede au sansa de a beneficia de avantaje emotionale pe termen mult mai lung decat cei care au fost expusi mai tarziu sau chiar deloc. In plus, un studiu recent a descoperit ca, in cazul copiilor care au primit o educatie despre abilitati emotionale si aptitudini sociale in gradinita sau invatamantul prescolar manifesta, comparativ cu copiii care nu au avut empatia integrata in programul educational, abilitati sociale mult mai bune si mai putine probleme de comportament.
Empatia e o calitate innascuta
Copiii mici de doar 8 – 14 luni pot manifesta empatie aratand semne de ingrijorare fata de parinti cand acestia par suparati sau tristi. Iar, pe masura ce cresc, aceste semne se transforma intr-o atitudine mult mai evidenta de empatie. Un studiu al Universitatii Munich din Germania a descoperit la copiii cu varste intre 5 si 7 ani ca pot anticipa sentimente de grija fata de alti oameni.
Empatia ne ajuta sa avem rezultate mai bune
Empatia ii poate ajuta pe copii sa obtina rezultate mai bune. Un studiu recent despre copii a aratat ca cei care au impartit cu altii si au acordat ajutor aveau sanse mai mari sa termine liceul si sa obtina locuri bune de munca ulterior.
“Nu este vorba doar despre copii,” explica Tina Malti, profesor de psihologie la Universitatea din Toronto. “Este un aspect al vietii. Cand privesti lucrurile mai in ansamblu duci o viata mai echilibrata. Daca te concentrezi doar pe rezultatele academice, sau pe succesul in cariera, uiti sa traiesti viata din plin, ca persoana. Totul trebuie sa fie in echilibru si plin de sens. Iar cuvantul „plin de sens” se refera intotdeauna la intreaga fiinta.”
Empatia se poate dezvolta prin diferite metode
Nu exista o reteta care sa se potriveasca in toate cazurile, cand vine vorba de integrarea empatiei in mediul academic. De exemplu, la scoala sa Golestan Education Yalda Modabber isi aduce cainele, Nika, pe care il lasa sa petreaca timp cu copiii, pentru ca acestia sa o hraneasca, sa-i dea apa, sa aiba grija de ea.
Studiile arata ca oamenii care au animale de companie sunt mai empatici, iar un studiu recent efectuat de Asociatia Umana Americana arata ca existenta unui animal intr-o clasa scolara dezvolta in elevi sentimente de compasiune si empatie unul fata de altul.
“Nu este vorba despre caine,” spune Malti. “Este vorba despre a-i educa pe elevi cum sa aiba grija unul de altul. Poti avea un profesor bun sau un profesor oribil. Daca elevul priveste cum profesorul are grija de animal, dar nu participa, nu invata nimic. Studiile arata ca atunci cand inveti copilul sa aiba grija de animal, sau chiar si un copil mic, situatia se schimba. Este important modul in care il educi sa aibe grija de ceva.”
Malti subliniaza si importanta acordata individului. ”Fiecare clasa este ca un microcosmos,” explica Malti. “Si fiecare copil din clasa respectiva are capacitati diferite si nevoi mentale. Daca nu acorzi atentie acestor nevoi specifice, nu poti identifica nici metodele cele mai potrivite prin care sa promovezi empatia.”
Pe langa folosirea cainelui sau, Modabber ii invata pe elevi gradinaritul. “Au grija de seminte ca sa creasca,” explica Modabber. “Le dau apa si soare si le ingrijesc zilnic. Apoi le planteaza in pamant. Nu le culeg si atat. Chiar tin la plante. Le vad. Sunt acolo, langa ele. Sunt constienti de faptul ca sunt plante care se dezvolta.”
In fiecare zi inainte de pranz elevii canta un cantec prin care ii multumesc pamantului pentru hrana pe care o primesc – hrana pe care ei au crescut-o. Dupa ce au terminat, mai canta un cantec pentru bucatarul care a pregatit-o. Acest sentiment de recunostinta este strans legat de cel de empatie, conform unui studiu care arata ca un grad mai ridicat de empatie se asociaza cu unul mai scazut de agresivitate.
Si relatia cu alte culturi incurajeaza empatia, este de parere Modabber, care spune ca o data pe saptamana copiii invata despre o tara sau o cultura diferita, pentru a intelege mai bine oamenii cu care interactioneaza.
Sursa utilizata: https://viataverdeviu.ro/copiii-trebuie-invatati-empatici?page=2
Va multumesc,